Statut Instytutu
Statut – wersja PDF
Załącznik nr 1 – Schemat struktury organizacyjnej IGC PAN
Załącznik nr 2 – Ślubowanie
STATUT
Instytutu Genetyki Człowieka
Polskiej Akademii Nauk
I. Postanowienia ogólne
§1
Instytut Genetyki Człowieka, zwany dalej „Instytutem” jest instytutem naukowym Polskiej Akademii Nauk.
§ 2
Instytut działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619).
- Statutu Polskiej Akademii stanowiącego załącznik do uchwały nr 8/2010 Zgromadzenia Ogólnego Polskiej Akademii Nauk z dnia 24 listopada 2010 r., zatwierdzonego przez Prezesa Rady Ministrów w dniu 27 grudnia 2010 roku.
- Uchwały nr 17/02 Prezydium Polskiej Akademii Nauk z dnia 17 grudnia 2002 roku w sprawie utworzenia Instytutu Genetyki Człowieka Polskiej Akademii Nauk.
- Niniejszego Statutu.
§ 3
- Siedzibą Instytutu jest Poznań.
- Instytut może posiadać jednostki organizacyjne na terenie całego Kraju.
- Instytut posiada osobowość prawną.
§ 4
Instytut używa okrągłej pieczęci z wizerunkiem godła Rzeczypospolitej Polskiej pośrodku i napisem Instytutu w otoku: „Instytut Genetyki Człowieka Polskiej Akademii Nauk w Poznaniu”.
II. Zadania Instytutu
§ 5
Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych poznawczych i aplikacyjnych w zakresie nauk medycznych i nauk biologicznych oraz upowszechnianie wyników tych badań.
§ 6
1. Do zadań Instytutu należy w szczególności:
- Prowadzenie prac badawczych w zakresie genetyki człowieka i biologii medycznej.
- Prowadzenie prac rozwojowych i wdrażanie wyników tych badań do gospodarki.
- Kształcenie i doskonalenie kadr naukowych w zakresie nauk medycznych i biologicznych.
- Wspieranie osób rozpoczynających karierę naukową.
- Współpraca z uczelniami, instytutami badawczymi, towarzystwami naukowymi i organizacjami pozarządowymi w szczególności w zakresie zajęć dydaktycznych, badań naukowych i prac rozwojowych.
- Współpraca ze środowiskiem społeczno-gospodarczym w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w celu ich wdrożenia;
- Rozwijanie międzynarodowej współpracy naukowej, m.in. poprzez tworzenie konsorcjum i prowadzenie wspólnych projektów badawczych.
- Upowszechnianie wiedzy w zakresie działalności Instytutu.
- Wykonywanie innych zadań wynikających z obowiązujących przepisów oraz zleconych przez władze Polskiej Akademii Nauk zgodnie z prowadzoną działalnością Instytutu.
- Instytut może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie badań naukowych, prac rozwojowych i ochrony zdrowia.
- W celu komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych oraz prowadzenia działań z zakresu transferu technologii i promocji nauki, za zgodą ministra właściwego ds. nauki Instytut może tworzyć spółki, obejmować lub nabywać i posiadać udziały oraz akcje spółek handlowych.
§ 7
Zadania wymienione w § 6 Instytut realizuje przez:
- Prowadzenie badań naukowych w zakresie genetyki człowieka i biologii medycznej.
- Publikowanie wyników prac badawczych.
- Nadawanie stopni naukowych na podstawie posiadanych uprawnień.
- Kształcenie w zakresie biologii medycznej i genetyki człowieka poprzez studia doktoranckie oraz opiekę nad studentami wyższych uczelni.
- Ochronę własnych, oryginalnych rozwiązań naukowych w kraju i za granicą.
- Współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi i medycznymi.
- Opracowywanie ekspertyz i wydawanie opinii w zakresie problematyki naukowej Instytutu.
- Współdziałanie z instytucjami upowszechniania wiedzy, organizowanie zebrań naukowych, konferencji, zjazdów, sympozjów naukowych itp.
- Upowszechnianie i popularyzację wyników prowadzonych badań m. in. poprzez publikacje, wykłady, wywiady prasowe, radiowe i telewizyjne.
- Obsługę biblioteczną oraz dokumentacyjno-informacyjną.
- Podejmowanie innych działań zmierzających do realizacji zadań statutowych Instytutu.
III. Organizacja Instytutu
§ 8
Organami Instytutu są:
- Dyrektor.
- Rada Naukowa.
§ 9
- Prezes PAN powołuje na Dyrektora Instytutu osobę wybraną w drodze konkursu na okres 4 lat.
- Zastępcę Dyrektora ds. naukowych powołuje Dyrektor Instytutu na okres kadencji.
- Zastępcę Dyrektora ds. rozwoju powołuje Dyrektor Instytutu na okres kadencji.
- Zastępcę Dyrektora ds. administracyjnych powołuje Dyrektor Instytutu.
§ 10
- Dyrektor kieruje bieżącą działalnością Instytutu, odpowiada za gospodarowanie mieniem zgodnie z obowiązującymi zasadami oraz odpowiada za wynik finansowy Instytutu.
- Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
- kierowanie Instytutem i reprezentowanie go na zewnątrz,
- koordynowanie bieżącej działalności Instytutu,
- wykonywanie w stosunku do pracowników Instytutu czynności z zakresu prawa pracy zastrzeżone dla pracodawcy,
- opracowywanie rocznych planów badań naukowych, planów finansowych oraz rocznych sprawozdań z działalności Instytutu,
- opracowywanie programów rozwoju naukowego i gospodarczego Instytutu,
- ustalanie planu zadaniowo-finansowego po zasięgnięciu opinii Rady Naukowej,
- przedstawianie Radzie Naukowej planów badań naukowych, sprawozdań z działalności Instytutu oraz projektów i wniosków w sprawach należących do zakresu jej działania,
- współdziałanie w sprawach pracowniczych z organizacjami związkowymi działającymi w Instytucie.
- opracowanie regulaminu organizacyjnego Instytutu,
- ustalenie regulaminu pracy Instytutu.
- przygotowywanie projektów struktury organizacyjnej Instytutu,
- powoływanie i odwoływanie kierowników wewnętrznych jednostek organizacyjnych Instytutu,
- ustalanie dla pracowników Instytutu zakresów czynności i obowiązków.
§ 11
- Do zadań zastępcy Dyrektora do spraw naukowych Instytutu należy:
- przygotowanie planów i sprawozdań naukowych,
- koordynacja badań statutowych i projektów badawczych,
- koordynacja współpracy z placówkami krajowymi i zagranicznymi,
- opieka nad rozwojem młodej kadry naukowej,
- analiza działalności naukowo-badawczej Instytutu.
- Do zadań zastępcy Dyrektora do spraw administracyjnych należy:
- zapewnienie sprawności organizacyjnej i administracyjnej Instytutu,
- opracowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych,
- nadzór nad zakupami inwestycyjnymi i bieżącym zaopatrzeniem Instytutu,
- zapewnienie sprawnej organizacji działania administracji i pracowników obsługi,
- kierowanie sprawami związanymi z zamówieniami publicznymi,
- nadzór nad prawidłową gospodarką składnikami majątkowymi Instytutu,
- nadzór nad pracami inwestycyjnymi, remontowymi i porządkowymi, naprawami sprzętu i aparatury,
- nadzór nad przestrzeganiem przepisów bhp i ppoż i utrzymaniem porządku
w Instytucie, - dbałość o serwis sprzętu i aparatury oraz łączność telefoniczną i komputerowo-sieciową wewnętrzną i zewnętrzną,
- zapewnienie warunków sprawnej działalności wszystkim jednostkom organizacyjnym Instytutu.
- Do zadań zastępcy Dyrektora ds. rozwoju należy:
- koordynowanie i realizowanie całokształtu procesów związanych z przyszłością instytutu,
- kształtowanie polityki wynalazczej,
- komercjalizacja wyników badań naukowych,
- nadzór nad działem rozwoju.
- Dyrektor Instytutu ustala szczegółowy zakres działania swoich zastępców.
§ 12
- Dyrektor może powołać kolegium Instytutu oraz w razie potrzeby zespoły problemowe lub komisje jako organy doradcze i opiniodawcze.
- Skład, zakres działania i tryb pracy organów, o których mowa w ust. 1, określa decyzja Dyrektora o ich powołaniu.
§ 13
- Rada Naukowa Instytutu liczy maksymalnie 35 członków, w tym spoza Instytutu nie mniej niż 30% ogólnej liczby członków Rady Naukowej.
- Kadencja Rady Naukowej trwa 4 lata.
§ 14
W skład Rady Naukowej Instytutu wchodzą z głosem stanowiącym:
- Wszystkie osoby z tytułem naukowym, zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy, a, w następnej kolejności, w liczbie nieprzekraczającej 5, osoby lub ich przedstawiciele ze stopniem naukowym doktora habilitowanego zatrudnione w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy.
- Członkowie Akademii wskazani do udziału w pracach Rady przez Wydział V Nauk Medycznych PAN w liczbie nieprzekraczającej 6 osób.
- Osoby z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego lub doktora, specjaliści z różnych dziedzin życia gospodarczego i społecznego oraz praktycznego zastosowania nauki, niezatrudnione w Instytucie albo zatrudnione w nim w niepełnym wymiarze czasu pracy wybrane przez osoby wymienione w pkt. 1 i 2 w liczbie nieprzekraczającej 10 osób.
- Wybrani przedstawiciele innych pracowników naukowych niż wymienieni w punkcie 1 zatrudnieni w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy w liczbie nieprzekraczającej 5 osób. Mają oni głos stanowiący z wyjątkiem spraw dotyczących stopni naukowych i tytułu naukowego.
- Dyrektor Instytutu i jego zastępca do spraw naukowych,
- Wybrany przedstawiciel doktorantów, jeżeli Instytut prowadzi studia doktoranckie,
- Wskazane przez przewodniczącego centrum, odpowiedniego ze względu na specjalność naukową, nie więcej niż cztery osoby spoza Instytutu wyróżniające się wiedzą i znaczącym dorobkiem w dziedzinie objętej zakresem działania Instytutu, posiadające co najmniej stopień naukowy doktora.
§ 15
- Szczegółowy tryb wyboru członków Rady Naukowej jest następujący:
- w odniesieniu do członków Rady, o których mowa w 14 ust. 1 wybór dokonywany jest przez osoby z tytułem naukowym lub stopniem naukowym doktora habilitowanego zatrudnione w Instytucie w pełnym wymiarze czasu pracy.
- w odniesieniu do członków Rady, o których mowa w 14 ust. 4 wybór dokonywany jest przez pozostałych pracowników naukowych Instytutu zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy.
- Wybory przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Instytutu. Wybór dokonywany jest w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów. Wybory uważa się za ważne, jeśli weźmie w nich udział co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania.
§ 16
- Powołania osób wybranych w skład Rady Naukowej dokonuje Wiceprezes nadzorujący Wydział V Nauk Medycznych PAN.
- Pierwszemu posiedzeniu nowej Rady Naukowej przewodniczy Wiceprezes nadzorujący Wydział V Nauk Medycznych PAN lub upoważniona przez niego osoba.
§ 17
- Rada Naukowa Instytutu sprawuje bieżący nadzór nad działalnością Instytutu, dbając zwłaszcza o jego wysoki poziom naukowy i rozwój osób rozpoczynających karierę naukową.
- Rada Naukowa wybiera przewodniczącego i jego zastępcę oraz sekretarza. Funkcji tych nie może pełnić dyrektor Instytutu ani jego zastępcy.
- Rada Naukowa w szczególności:
- określa profil Instytutu, uwzględniając kierunki rozwoju światowej nauki,
- zatwierdza sprawozdania z działalności naukowej Instytutu,
- opiniuje przedstawiany przez Dyrektora plan finansowo-rzeczowy Instytutu,
- przeprowadza przewody doktorskie, habilitacyjne oraz przedstawia wnioski o nadanie tytułu naukowego, w ramach posiadanych uprawnień,
- uchwala statut Instytutu,
- uchwala sposób i tryb przeprowadzania konkursów na poszczególne stanowiska naukowe,
- określa szczegółowy tryb i częstotliwość dokonywania ocen pracowników naukowych Instytutu w regulaminie, podlegającym zatwierdzeniu przez wiceprezesa Akademii nadzorującego pracę Wydziału V Nauk Medycznych,
- dokonuje oceny okresowej pracowników naukowych Instytutu, obejmującej wyniki pracy, przy czym asystenci i adiunkci oceniani są raz na 2 lata, a profesorowie raz na 4 lata,
- rekomenduje kandydatów na członków Akademii,
- opiniuje wnioski o przyznanie nagród naukowych,
- powołuje rzecznika dyscyplinarnego spośród pracowników naukowych Instytutu,
- rozpatruje inne sprawy wynikające z ustawy o PAN, statutu Instytutu, obowiązujących przepisów, decyzji władz Akademii oraz wniesionych pod obrady przez członka Rady lub Wiceprezesa nadzorującego prace Wydziału V Nauk Medycznych PAN.
§ 18
Zasady i tryb działania Rady Naukowej określa uchwalony przez nią regulamin.
§ 19
- Schemat struktury organizacyjnej Instytutu stanowi załącznik nr 1 do statutu.
- Załącznikiem nr 2 statutu jest treść ślubowania osób przyjętych na Międzynarodowe Studia Doktoranckie.
2a. Wewnętrzną organizację Instytutu określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora.
IV. Komisja dyscyplinarna
§ 20
- W sprawach dyscyplinarnych dotyczących pracowników naukowych i badawczo-technicznych Instytutu w pierwszej instancji orzeka komisja dyscyplinarna złożona z trzech osób zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy na etacie:
1) profesora zwyczajnego lub nadzwyczajnego,
2) asystenta lub adiunkt,
3) pracownika badawczo-technicznego.
- Komisję dyscyplinarną wybiera zwołane na wniosek Dyrektora zebranie pracowników posiadających tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego. Wybór dokonywany jest w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności przynajmniej 2/3 liczby uprawnionych.
- Przewodniczący komisji dyscyplinarnej powinien być zatrudniony w Instytucie na stanowisku profesora zwyczajnego.
V. Gospodarka finansowa
§ 21
- Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając koszty działalności z przydzielonych środków publicznych na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 roku o zasadach finansowania nauki, ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. nr 28, poz. 146), a także z innych środków pozyskiwanych przez instytut.
- Szczegółowy tryb finansowania i gospodarki finansowej Instytutu określają odrębne przepisy.
VI. Postanowienia końcowe
§ 22
Organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników ustala regulamin pracy.
§ 23
Niniejsze zmiany do Statutu zostały uchwalone przez Radę Naukową Instytutu w dniu 22 lutego 2022 roku, zaopiniowany przez Wydział V Nauk Medycznych Polskiej Akademii Nauk w dniu 11 marca 2022 roku, wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk.
§ 24
Zmiany w statucie następują w trybie przewidzianym dla jego zatwierdzenia.
§ 25
Traci moc statut zatwierdzony przez Prezesa Polskiej Akademii Nauk w dniu 7 czerwca 2018 roku.
Poznań, 16.03.2022 r.